Renault roept op tot Europese Airbus van elektrische auto’s

Europese fabrikanten lopen achter op het gebied van elektrische auto’s en proberen grondstoffen en productie onder controle te krijgen. Zo willen ze elektrische auto’s goedkoper proberen te maken. Om dit te bereiken stelt Luca de Meo, CEO van Renault, voor Airbus-achtige samenwerking van autofabrikanten te creëren, om de kosten te delen. Een geniaal idee?

Gepubliceerd op 29 februari 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Renault roept op tot Europese Airbus van elektrische auto’s

Wat als het de overgang naar elektrische auto’s vergemakkelijkt zou worden door een samenwerking zoals Airbus, het consortium dat tientallen Europese bedrijven verenigt en zich heeft opgeworpen als een reus in de luchtvaart op hetzelfde niveau als Boeing? Dit was het idee dat Luca de Meo, CEO van Renault, bij de opening van het Autosalon van Genève voorstelde. Volgens hem “moeten we creatief zijn om een oplossing te vinden”, verwijzend naar de buitensporige ontwikkelingskosten en productieprocessen van elektrische auto’s.

Het doel is bekend: meer betaalbare elektrische auto’s ontwikkelen en deze in massaproductie te nemen. Maar dit is momenteel zeer moeilijk, omdat westerse autofabrikanten geen toegang hebben tot grondstoffen en kostbare tijd verliezen door allemaal apart te werken.

usine-renault

Delen

Voor Luca de Meo, die ook voorzitter is van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), is de uitdaging om een waardeketen in Europa te creëren, die batterijen, elektrische motoren en elektronica omvat. Waarom? Omdat dat precies is wat China heeft gedaan met grote overheidssubsidies. En het heeft gewerkt, want China overtreft nu alle fabrikanten op dit gebied. “Het doel is om alles in Europa tegen een concurrerende prijs aan te kopen”, legde de CEO van Renault uit. En er is geen tekort aan voorbeelden: van de gedeelde stadsauto van Toyota, Peugeot en Citroën (Aygo, 107 en C1) tot het gemeenschappelijke “Type 4”-platform gebruikt door Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Saab in de jaren 80.

Advertentie – lees hieronder verder

Renault-5-E-Tech-electric

De topman vraagt niet alleen dat autofabrikanten dichter bij elkaar komen, maar ook dat Europese regeringen een actieve rol spelen in de financiering van deze overgang. De aandeelhouders van Airbus zijn immers niemand minder dan de Franse, Duitse en Spaanse overheden. Mooie oproep!

Een partnerschap met Volkswagen?

Onlangs was het Carlos Tavares die met het idee van een megafusie in de auto-industrie kwam. Dar was volgens heb de enige denkbare weg voor de consolidatie van de activiteiten van autofabrikanten. De geruchten hadden het over Renault, maar dat is ondertussen ontkend. Sommige bronnen melden eerder gesprekken tussen het Franse merk en de Duitse gigant Volkswagen voor de bouw van een goedkope elektrische auto, gebaseerd op de toekomstige Twingo en de nieuwe Renault 5 E-Tech. Zeker mogelijk, aangezien de VW-groep verschillende samenwerkingen is aangegaan met Chinese fabrikanten en dit model ook overweegt met Hyundai. Als Renault een kleine auto met VW zou produceren, zou deze ook “goedkopere lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen” moeten gebruiken, aldus Luca de Meo.

Europa moet ook actie ondernemen

Luca de Meo riep Europa ook op om haar regels te versoepelen en kleine auto’s (zoals de Japanse kei-cars) toe te laten in stedelijke gebieden, en dus lage-emissiezones. Volgens hem zouden lagere belastingen op deze voertuigen effectiever zijn dan aankoopsubsidies.

R5-electric

Renault is echter niet de minst vooruitstrevende fabrikant op het gebied van betaalbare elektrische auto’s, want naast de lancering van de nieuwe R5, is het merk van plan een nieuwe Twingo onder de 20.000 euro te introduceren. Maar de tijd dringt, want zoals de CEO van Renault benadrukte: “Snelheid is belangrijk tegenover de Chinezen. We leven in een onzekere wereld. In het verleden konden we voorspellen wat er zou gebeuren met verbrandingsmotoren.” Maar dat is vandaag niet meer het geval…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
45.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Krijgen Chinezen de Europese batterijspecialist Northvolt in handen?

Tot nu toe was de Europese batterijspecialist Northvolt een van de enige manieren om niet afhankelijk te zijn van China voor batterijen van elektrische auto’s. De hoop was dat het een grote speler zou worden, maar het bedrijf is failliet. De situatie wordt nog moeilijker: naar verluidt lopen er overnamegesprekken met het Chinese CATL. Brengt dit de Europese ambities voor onafhankelijkheid opnieuw in gevaar? 

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
45.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.